Natalia Lamek

Cztery uczennice chcą poprawić życie pszczół

Cztery uczennice chcą poprawić życie pszczół, fot. 1Od lat mówi się o dużym deficycie pszczół na całym świecie. Tymczasem te niewielkie owady odgrywają ogromną rolę w przyrodzie. Cztery uczennice postanowiły przybliżyć temat najmłodszym i przez edukację poprawić sytuację pszczół.

„Nasza przyszłość ma pomarańczowo-czarne barwy" jest nazwą projektu realizowanego przez Natalię Lamek, Maję Orlikowską, Julię Redzimską i Natalię Rietzel, prowadzonego z inicjatywy platformy „Zwolnieni z teorii", dla licealistów i studentów do realizowania własnych projektów społecznych. Celem projektu jest uzmysłowienie dzieciom i młodzieży, jak ważna jest obecność pszczół w przyrodzie i jaką rolę pełnią w naszym ekosystemie. Autorki projektu mają głowy pełne pomysłów na to, jak wśród uczniów placówek edukacyjnych wzbudzić zainteresowanie tymi niewielkimi owadami.

Cztery uczennice chcą poprawić życie pszczół, fot. 2Jako autorki projektu prowadzimy zajęcia edukacyjne w formie warsztatów, odbywających się w salach lekcyjnych z udziałem dwóch połączonych ze sobą klas. Korzystamy z eksponatów w postaci ula wielkopolskiego oraz produktów pszczelich. Przebieramy się w pszczelarskie kombinezony ochronne, aby jeszcze bardziej przyciągnąć uwagę dzieci. Zależy nam szczególnie na tym, aby dzieci mogły brać czynny udział w zajęciach, np. przez udział w quizie. Naszym postępowaniem staramy się dać przykład, jak należy postępować, aby zarówno ludziom, jak i pszczołom żyło się lepiej. Podczas zajęć opowiadamy o hierarchii wśród pszczół i ich życiu. Zajęcia prowadzimy w interesujący dla dzieci sposób. Przekazujemy najważniejsze informacje o pszczołach. Pokazujemy krótki filmik edukacyjny, w którym o życiu pszczół opowiada pszczółka Kaja. W ramach relaksu śpiewamy z dziećmi piosenkę o pszczołach. Podsumowaniem zajęć jest quiz, którego zwycięzcy mogą wygrać miód czy świeczki z wosku pszczelego.

Cztery uczennice chcą poprawić życie pszczół, fot. 3Odwiedziłyśmy już pięć szkół, byłyśmy w Publicznej Szkole Podstawowej w Górze, Publicznej Szkole Podstawowej w Starych Polaszkach, Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 w Starogardzie Gdańskim, Publicznej Szkole Podstawowej nr 8 w Starogardzie Gdańskim, Zespole Szkół Publicznych w Skarszewach. Wierzymy, że nasz projekt może korzystnie wpłynąć na poprawę środowiska naturalnego w powiecie starogardzkim i kościerskim. W odwiedzanych szkołach dzieci otrzymują od nas nasiona roślin miododajnych do tworzenia nowych pożytków dla pszczół.

Projekt cieszy się dużym powodzeniem wśród dzieci i młodzieży. Jesteśmy otwarte na współpracę i na pomoc. Projekt można wesprzeć finansowo lub materialnie w postaci np. produktów pszczelich, które mogłyby posłużyć jako upominki dla dzieci (kontakt do lidera projektu: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ). Zachęcamy serdecznie do obserwowania projektowego facebooka: ,,Nasza przyszłość ma pomarańczowo – czarne barwy", gdzie na bieżąco można śledzić postępy projektu.

 
 ---
 
© Miesięcznik PSZCZELARSTWO, Pszczelnicze Towarzystwo Naukowe, 2004-2016
Agroturystyka